در حضور رییس جمهور انجام شد :
انعقاد قرارداد طرح ملی توسعهی مشاغل خانگی در ۳۱ استان با ظرفیت ۴۰ هزار نفر بین جهاددانشگاهی و وزارت کار
قرارداد همکاری جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف تداوم اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و توانمندسازی ۴۰ هزار نفر در ۳۱ استان کشور با حضور دکتر حسن روحانی منعقد شد.
قرارداد همکاری جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف تداوم اجرای طرح ملی توسعه ی مشاغل خانگی، صبح امروز (۱۶ مردادماه) در مراسم سالگرد جهاددانشگاهی و با حضور دکتر حسن روحانی رییس جمهور کشور، بین دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شد.
در راستای پیاده سازی و اجرای برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه ی کارآفرینی و اشتغال، استفاده از ظرفیت نهادهای توسعه ای به عنوان یکی از مولفه های ضروری در نظر گرفته شده است؛ یکی از طرح های کارآمد حوزه ی اشتغال، طرح توسعه ی کسب وکارهای خرد و خانگی است که در آن از ظرفیت جهاددانشگاهی در نقش یک سازمان توسعه ای استفاده شده و در مرحله ی پایلوت در ۹ استان کشور دستاوردهای قابل اعتنایی داشته است.
موضوع این تفاهم نامه توسعه و بهبود مستمر و پایدارسازی کسب وکارهای خرد و خانگی در چارچوب طرح ملی توسعه ی مشاغل خانگی و از طریق پیاده سازی الگوهای موفق، توسعه ی اشتغال و کارآفرینی در مناطق، رسته ها و گروه های هدف با تاکید بر مناطق روستایی و توسعه ی کسب وکارهای خرد و خانگی از نظر مهارت، استانداردها، کیفیت، تکنولوژی، حضور در بازار، برندسازی محصولی و منطقه ای است.
این قرارداد دارای ۳ فاز اجرایی به شرح زیر است:
فاز اول، پیاده سازی طرح ملی توسعه ی مشاغل خانگی و شناسایی مزیت ها و فرصت ها است که شامل بررسی و مطالعه ی ظرفیت ها، مزیت ها و امکانات موجود، تعامل با دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی و ثبت نام متقاضیان در سامانه ی inhb.ir می شود.
فاز دوم شامل پیاده سازی طرح ملی توسعه ی مشاغل خانگی و توانمندسازی ۴۰ هزار نفر از متقاضیان مشاغل خانگی می باشد که دارای سه مرحله ی ارزیابی و استعداد سنجی متقاضیان، مشاوره و هدایت متقاضیان و آموزش است.
فاز سوم اتصال به بازار و توسعه و پایدارسازی مشاغل خانگی برای ۴۰ هزار متقاضی در ۳۱ استان است که شامل جلب مشارکت کارآفرینان، خبرگان، خیرین و... و تیم سازی و شبکه سازی، هدایت و مشاوره ی صاحبان مشاغل خانگی به ارتقای کمیت و کیفیت محصولات و بسته بندی، برندسازی و استاندارد سازی و کمک به تنظیم برنامه های فروش و شکل دهی و ظرفیت سازی بازارهای فیزیکی و الکترونیکی می شود.
زمینه های همکاری در این تفاهم نامه شامل؛ انجام مطالعات به منظور آسیب شناسی، بهبود و ارتقای کمی و کیفی کسب وکارهای خرد و خانگی، تدوین و پیاده سازی الگوهای موفق از شبکه ی کسب وکارهای خانگی در سراسر کشور در جهت پیوند آن با اقتصاد ملی، ایجاد هم گرایی و هم سویی بین کسب وکارهای بزرگ و خرد و خانگی با ایجاد و تقویت زنجیره ی ارزش، اجرا و پیاده سازی طرح های اشتغال و کارآفرینی در مناطق روستایی کشور با تاکید بر روستاهای کانونی، اجرای طرح های توانمندسازی و اتصال به بازار برای متقاضیان کسب وکارهای خرد و خانگی در چارچوب طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و شناسایی و ترغیب پیش رانان برای توسعه ی کمی و کیفی کسب وکارهای خرد و خانگی می باشد.
هم چنین توسعه ی کسب وکارهای خرد و خانگی در جهت صادرات و عرضه در بازارهای جهانی، توسعه ی بازار فروش و عرضه ی محصولات کسب وکارهای خرد و خانگی با استفاده از ظرفیت های شرکت ها و برندهای بزرگ و موفق، بسترسازی برای شکل گیری شبکه و برند قوی ملی و بین المللی کسب وکارهای روستایی و خرد و خانگی با بهره گیری از الگوهای موفق بین المللی، همکاری در تربیت کارگزاران و تسهیل گران اشتغال روستایی و کسب وکارهای خرد و خانگی و حمایت و همکاری در تامین نیازها، زیرساخت و منابع مورد نیاز برای پیشبرد طرح های اجرایی اشتغال در مناطق روستایی و پیاده سازی کسب وکارهای خرد و کوچک از دیگر زمینه های تفاهم نامه ی همکاری بین جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
نظر شما :