رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان (ستفا) جهاددانشگاهی تشریح کرد :

جهاددانشگاهی؛ توسعه‌دهنده‌ی‌ زیست‌بوم کارآفرینی و فناوری در کشور

۰۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۵۸۴ اخبار اخبار عمومی
تعداد بازدید:۱۶
یکی از وظایف مهم جهاددانشگاهی به‌عنوان نهاد واسطه‌ای و توسعه‌ای، حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپاست و خوشبختانه به دلیل قرار گرفتن جهاددانشگاهی در بستر دانشگاهی و ارتباط با بدنه‌ی دانشجویی کشور، از بدو تاسیس تاکنون توانسته اقدامات خوبی را در این حوزه انجام دهد و نقش موثری را در توسعه‌ی کسب‌وکارهای نوپا داشته باشد.
جهاددانشگاهی؛ توسعه‌دهنده‌ی‌ زیست‌بوم کارآفرینی و فناوری در کشور
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، شاید بتوان گفت جهاددانشگاهی در تاسیس مراکز رشد کشور و پارک های علم و فناوری پیشگام بوده است و درنتیجه به دلیل قرارگرفتن در چنین موقعیتی توانسته از بسیاری کسب وکارهای نوپا، حمایت های مادی، معنوی و علمی داشته باشد و بستر شکل گیری استارت آپ های موفقی را فراهم کند.

دکتر بهروز بادکو رییس سازمان تجاری  سازی فناوری و اشتغال دانش  آموختگان جهاددانشگاهی (ستفا)، معتقد است: جهاددانشگاهی در مواقع بحران  های ملی و منطقه  ای، هم چون سیل، زلزله و کرونا با بهره گیری از توان فنی و تخصصی واحدهای فناور و شرکت های جهاددانشگاهی و سازمان دهی آن ها در جهت رفع نیازهای کشور، همواره به امر خدمت رسانی از طریق ارایه ی خدمات و عرضه ی محصولات و فناوری های خود، پرداخته و یاری گر هم وطنان عزیز بوده و هست. فعالیت در عرصه ی اشتغال و کارآفرینی، نیازمند روحیه و فرهنگ جهادی است؛ به بیان مقام معظم رهبری مدیران برای ایجاد شغل همانند اتاق جنگ، نباید شب و روز داشته باشند.

آن چه در ادامه می خوانید، مشروح گفت و گوی ما با دکتر بادکو به مناسبت چهلمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی است.

برجسته ترین دستاوردهای حوزه ی اشتغال وتجاری سازی فناوری جهاددانشگاهی با نگاه به تاثیرگذاری آن در سطح جامعه کدام اند؟

جهاددانشگاهی در اواخر دهه ی هفتاد و با شروع بحران بیکاری، ساختاری را به نام سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد کرد که هدف از راه اندازی این ساختار، عمدتا متمرکز بر آموزش ها و پژوهش های مرتبط با اشتغال پذیری دانش آموختگان بوده است. به مرور این سازمان متناسب با مقتضیات زمان و تغییر و تحول شرایط اقتصادی و توجه ویژه به اقتصاد دانش بنیان و لزوم تغییر پارادایم های مربوطه، توجه خود را معطوف به تجاری سازی فناوری های منتج از یافته های پژوهشی مجموعه و هم چنین خارج از آن کرد؛ به طوری که در حال حاضر جهاددانشگاهی با برخورداری از ۳ پارک علم و فناوری، ۲۴ مرکز رشد، ۲۸ مرکز نوآوری و شتاب دهی، ۲ صندوق پژوهشی و فناوری و ۱ صندوق جسورانه، یکی از موثرترین نهادهای توسعه دهنده ی زیست بوم کارآفرینی و فناوری در کشور است.

این مجموعه در حوزه ی اشتغال و کارآفرینی نیز به عنوان سازمانی پیشرو در عرصه ی آموزش ها و مطالعات مربوط به حیطه کارآفرینی و اشتغال، توانسته با انجام طرح های الگویی ملی همچون طرح پنجره واحد کسب وکار، طرح تدوین ۱۵۰ طرح تیپ شغلی خانگی، طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، طرح هدایت شغلی دانشجویان و دانش آموختگان و ... تأثیر شگرفی در عرصه ی اشتغال و کارآفرینی دانش آموختگان دانشگاهی به جای بگذارد.

وضعیت کیفی مراکز دانش بنیان و تجاری سازی فناوری در کشور و نقش جهاددانشگاهی در این حوزه را چگونه ارزیابی می کنید؟

همان گونه که می دانیم تجاری سازی فناوری یکی از راهبردهای توسعه ی اقتصادی است. امروز تجاری سازی فناوری به یکی از مباحث کلیدی در دنیا تبدیل شده است؛ به طوری که افزایش توان تجاری سازی فناوری به منزله ی افزایش توان رقابتی در بازارهای جهانی بوده و باعث افزایش درآمد ملی کشورها می شود. در کشور ما در دو دهه ی اخیر، بحث تجاری سازی فناوری با شکل گیری مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و گسترش فعالیت واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان، مورد توجه قرار گرفت. جهاددانشگاهی به عنوان سازمانی پیشرو در عرصه ی کارآفرینی و توسعه ی فناوری از بدو تاسیس خود با ایجاد زنجیره ی ارزش علم و فناوری، توانسته است طی ۴۰ سال گذشته در تمامی عرصه های موردنیاز جامعه و کشور و در تمامی ادوار (از زمان جنگ تحمیلی تا زمان سازندگی)، نقش فعالی را ایفا کند. درعین حال، به نظر می رسد توسعه ی کمی و کیفی مراکز تجاری سازی فناوری در کشور نیازمند ایجاد بسترهای مناسبی هم چون ایجاد ثبات اقتصادی،  اجرای دقیق و کامل طرح های تشویقی و پرداخت تسهیلات حمایتی، فرهنگ سازی، توانمندسازی نیروی انسانی، ارتباط با اقتصاد بین الملل، توجه به اکوسیستم کارآفرینی، حمایت از تولید داخل، جهادی عمل کردن مدیران و... است که ضروری است موردتوجه جدی قرار گیرد.

مزیت های فعالیت در مراکز رشد، منش و پارک های علم و فناوری جهاددانشگاهی برای بهره مندان از این حوزه در مقایسه با سایرین چیست؟

در پارک ها و مراکز رشد و حتی منش های (مراکز نوآوری و شتاب دهی) جهاددانشگاهی، قابلیت بهره مندی از تمامی ظرفیت ها و نیز شبکه ی جهاددانشگاهی اعم از مراکز آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، آزمایشگاه ها و هم چنین نیروهای محقق و متخصص وجود دارد که فناوران و کارآفرینان می توانند با اتصال به این شبکه در سراسر کشور از ظرفیت های آن بهره مند شوند.

نقش جهاددانشگاهی در مشاوره، اطلاع رسانی و آموزش کارجویان و فراگیران را چگونه ارزیابی می کنید؟

همان طور که گفته شد جهاددانشگاهی به عنوان یکی از سازمان های پیشرو در عرصه ی مشاوره، اطلاع رسانی و آموزش های تخصصی و مهارتی، نقش مهمی در ایجاد اشتغال و تولید ثروت داشته است. راه اندازی اولین پورتال اطلاع رسانی اشتغال و کارآفرینی کشور با عنوان جاب پورتال، اولین سامانه ی کاریابی الکترونیکی (www.jobiran.ir)، اولین نشریه ی تخصصی بازار کار کشور، تدوین مجموعه ی بومی و ملی آموزش گام به گام کارآفرینی، راه اندازی اولین مرکز مشاوره ی هدایت شغلی دانشجویان و... تنها نمونه ی کوچکی از اقدامات انجام گرفته توسط این نهاد مقدس در جهت توسعه اشتغال دانش آموختگان است.

خاطره ی جالبی از حضور و فعالیت تان در حوزه ی اشتغال و تجاری سازی فناوری جهاددانشگاهی در کشور دارید؟

یکی از خاطره های خوب در فضای تاثیرگذاری فعالیت های جهاددانشگاهی در حوزه ی اشتغال و تجاری سازی کشور، اقدامات و مطالعاتی بود که جهاددانشگاهی در اواخر دهه ی ۸۰ و در زمینه ی بهبود فضای کسب وکار کشور از طریق ایجاد پنجره ی واحد کسب وکار انجام داده بود. نتیجه ی این مطالعات باعث شد موضوع ایجاد فرآیند پنجره ی واحد کسب وکار توسط دستگاه های صادرکننده ی مجوز در ماده ی ۷۰ قانون برنامه ی پنجم توسعه ی جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد. اهمیت این موضوع به قدری گسترده بود که مقام معظم رهبری طی سخنانی به مناسبت روز کارگر در جمع تولیدکنندگان و کارگران، با استناد به گزارش کارشناسی وزارت اقتصاد و دارایی، دو راه حل بهبود فضای کسب وکار و کاهش رتبه ی شاخص بهبود کسب وکار کشور را ایجاد پنجره ی واحد کسب وکار و تشکیل دادگاه های تجاری برای رفع اختلافات اقتصادی بیان کردند.

هم چنین این نهاد، در زمان وقوع بحران های ملی و منطقه ایی هم چون سیل، زلزله و کرونا، با بهره گیری از توان فنی و تخصصی واحدهای فناور و شرکت های جهاددانشگاهی و سازمان دهی آن ها در جهت رفع نیازهای کشور، همواره برای خدمت رسانی از طریق ارایه ی خدمات و عرضه ی محصولات و فناوری های خود، همواره یاری گر هم وطنان عزیز بوده و هست.

به طورکلی فعالیت در عرصه ی اشتغال و کارآفرینی، نیازمند روحیه و فرهنگ جهادی است. به قول مقام معظم رهبری مدیران برای ایجاد شغل همانند اتاق جنگ، نباید شب و روز داشته باشند.

آینده ی حوزه ی اشتغال و تجاری سازی فناوری جهاددانشگاهی را چگونه ارزیابی می کنید و مهم ترین اولویت های آن کدام است؟

توسعه ی کمی و کیفی ساختارهای موجود و به تبع آن گسترش سطح خدمات ساختارهای موجود به کل کشور، یکی از اساسی ترین اولویت های این نهاد است. پیگیری و دنبال کردن موضوعاتی چون توسعه ی کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان، تکمیل و توسعه ی زنجیره ی ارزش کسب وکار، برقراری ارتباط نظام مند دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی با پارک های علم و فناوری و سایر بخش های اقتصادی، تامین منابع مالی مطلوب از طریق سرمایه گذاران ریسک پذیر و سرمایه گذاری خارجی، کمک به تدوین نظام نامه های حقوقی و مالیاتی و نظامات برانگیزاننده محققان، پژوهشگران و فناوران در جهت توسعه ی فناوری و... ازجمله مهم ترین اولویت های این حوزه است که امید می رود در سایه ی الطاف الهی بتوانیم آن را محقق کنیم.

نظر شما :