در شصت و دومین نشست علمی و تخصصی مطرح شد : ظرفیت اشتغالزایی ۵۰۰۰ نفر در صنعت سنگ
به گزارش روابط عمومی محل سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، در این نشست مهندس دشتی ضمن بیان کلیاتی از تاریخچه کاربرد سنگ و نقش و جایگاه آن در زندگی انسان، از سنگ به عنوان یک صنعت بزرگ و مادر نام برد که نقش بالایی در توسعه اشتغال خصوصا در کشور ما دارد.
معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارافرینی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان گفت: اکثر معادن سنگ در مناطق محروم هستند و میتوانند ابزار توسعه منطقه ای باشند اما دو مسئله اسای وجود دارد، خام فروشی و نبود پشتیبان صادراتی.
در ادامه مهندس شریفی گفت ۲۰۰۰ واحد معدنی در ایران، ظرفیت اسمی تولید ۲۷میلیون تن را داراست که فقط حدود ۱۰ میلیون تن تولید داریم. تولید بخش فراوری حدود ۶۰ میلیون متر است ظرفیت ۱۸۰ میلیون متری در ۶۰۰۰ واحد فراوری توزیع شده است. که یک سوم آن تولید می شود. یعنی هر ۱۰ متر تولید یک تن سنگ نیاز دارد. مصرف سنگ فراوری شده در کشور بر اساس زیربنای پروانه های صادره توسط شهرداریها تعیین می شود. که ۱۰ میلیون صادرات هم داریم. اختلاف آمار وجود دارد.
دبیر کل و عضو هیئت مدیره انجمن سنگ ایران ضمن اشاره به اهمیت دولتهای محلی در توسعه و اشتغالزایی چین، گفت در ایران در خیلی از زمینه ها شغل ناپایدار ایجاد شده است. چون بازار را نشناخته و وارد بازار شده ایم. در بازار جهانی باید قیمتها اصلاح و هزینه تمام شده کاهش یابد.
در ایران دائما شغل ناپایدار ایجاد کرده ایم و بیکار بدهکار ایجاد کرده ایم. هزینه ها و سرمایه گذاریها در اشتغال باید رهگیری شوند و آمار ارائه شود که چقدر اشتغال پایدار ایجاد شده است. شرکتهای پشتیبان خدمات بازرگانی باید شکل بگیرند و آموزش و مشاوره داده شوند تا به مشاغل پایدار برسیم.
در بخش صنعت سنگ با توجه به پتانسیل ۲۰۰۰ واحد معدنی و ۶۰۰۰ واحد فراوری، باید تمرکز بر صادرات باشد. با ظرفیت ۱۸۰میلیون متر مربع ظرفیت داریم و ۶۰ میلیون متر مربع تولید می کنیم و ۱۰ میلیون متر مربع خام فروشی صادرات داریم، باید تمرکز بر بازار هدف داشته باشیم و شرکتهای پشتیبان صادرات ایجاد کنیم. کارافرینی و ایجاد اشتغال چه تثبیت اشتغال موجود و چه ایجاد مشاغل جدید در حوزه سنگ مستلزم ایجاد شرکتهای مدیریت صادرات و حمایت از آنهاست.
در بخش مشاغل خانگی و روستایی در حوزه سنگ پتانسیل بالایی دارد. معادن بیشتر در مناطق محروم واقع شده که میلیونها تن مواد معدنی هم محیط زیست را آلوده کرده و هم ایجاد مزاحمت برای معدن می کند که قابلیت ایجاد ارزش افزوده را دارد. که ابتدا بازار باید شناسایی شود، چه بازار داخلی و چه بازار خارجی.
در نهایت نیز این جلسه با پرسش و پاسخ حضار به پایان رسید.
نظر شما :