اعلام آمادگی جهاددانشگاهی برای ایجاد اشتغال فناورانه و توسعه روستایی/ این نهاد باید کسب و کار تولید کند
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر ابراهیمی سوم مرداد در جلسه شورای فناوری مرکز رشد فرآوری گیاهان دارویی استان اردبیل، با اعلام اینکه در چند سال گذشته جهاددانشگاهی توانسته ۵۶ هزار اشتغال پایدار شناسنامه دار در کشور ایجاد کند، تصریح کرد: آمادهایم یک برند علمی اصلاح شده را به استان عرضه کنیم و اشتغال پایدار تضمین شده و به تعداد قابل ملاحظهای در استان ایجاد کنیم.
وی از اجرای توسعه روستایی مبنی بر اقلیم و فرهنگ و پتانسیل آن روستا، توسط جهاددانشگاهی خبر داد و افزود: این طرح به صورت پایلوت در اصفهان در حال اجراست اگر استان صلاح بداند در چند روستای استان آماده انجام این فعالیت هستیم.
رئیس سازمان تجاریسازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی به ضرورت درآمدزایی در شرکت های دانش بنیان و فناور تاکید کرد و افزود: در حوزه فناوری ما مجبور هستیم که به این حوزه نگاه درآمدی داشته باشیم مثل پارک علم و فناوری یا مراکز علمی دیگر جهاددانشگاهی از بودجه دولتی برخوردار نیست اگر قرار است کسب و کار را به فناوران آموزش دهیم باید به شکل بنگاه اقتصادی عمل کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: ما آمادگی داریم هرجا که خلا احساس شود به عنوان جهاد دانشگاهی وارد و نسبت به حل مشکلات اقدام کنیم.
یاسر عبداللهی، معاون هماهنگی و اقتصاد دانش بنیان استاندار اردبیل نیز در این جلسه گفت: از لحاظ ارائه تسهیلات به شرکتهای فناور و پارکهای علم و فناوری مشکلی نداریم.
وی ادامه داد: از طریق تسهیلات مشاغل خانگی و همچنین از محل جزء ۳ تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۳ تسهیلات مناسبی را میتوانم در اختیار شرکتهای دانش بنیان و فناور قرار دهیم و مشکلی از نظر ارائه تسهیلات به شرکتهای فناور نداریم.
در این جلسه مهران اوچی اردبیلی، رئیس مرکز رشد فرآورده های گیاهان دارویی استان اردبیل، نیز از فعالیت این مرکز و محصولات و عملکرد شرکت های مستقر در آن گزارشی ارائه داد.
جهاددانشگاهی باید کسب و کار تولید کند
همچنین دکتر مسعود ابراهیمی در حاشیه بازدید از پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در استان گیلان، با بیان اینکه پژوهش در کنار تجاری سازی اقتصادی می شود، اظهار کرد: ما در سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی، پژوهش را از تجاری سازی شروع می کنیم.
وی دستاوردهای پژوهشی را مبتنی بر بازار دانست و افزود: دوران پژوهش های بدون اهداف تجاری گذشته و امروز باید به نیاز بازار توجه کنیم.
رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی با بیان اینکه دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناورانه صرف، دیگر یک ارزش نیست، عنوان کرد: جهاددانشگاهی از تولید محصول عبور کرده و امروز باید کسب و کار تولید کند.
دکتر ابراهیمی حل مسائل محیط زیستی کشور را یکی از اولویتهای دولت چهاردهم دانست و تاکید کرد: دولت جدید باید محیط زیست و رفع چالش های آن همچون آلودگی های آب و هوا و فرونشست زمین و پسماند و... را در دستور کار جدی قرار دهد و لذا فرصت بی نظیری برای پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی فراهم شده تا به بازتعریف نقش خود در بخش های دانش محور و بازار محور بپردازد.
وی با بیان اینکه پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی باید در خدمت کشور باشد و ثروت ایجاد کند، متذکر شد: پژوهشکده محیط زیست باید به جای دستاوردهای جدید پژوهشی صرف، به سمت فضای تجاری سازی برود و محصولات تولید شده را وارد بازار کند.
رئیس ستفای جهاد دانشگاهی سرمایه گذاران بخش خصوصی، شرکت های سرمایه گذاری، صندوق های پژوهش و فناوری، کرادفاندینگ ها(تامین مالی جمعی) و نهادهای عمومی را از جمله ظرفیتهای تجاری سازی تولیدات فناورانه و دانش بنیان دانست و اضافه کرد: ستفا طی یک سال گذشته ۳۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد جذب سرمایه را منعقد کرده است که تبدیل به شرکت و محصول و نهایتا بیزینس میشود.
وی با بیان اینکه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و واحدهای نوآور در کل کشور با نگاه حمایتی شکل گرفته است، گفت: باید مشارکت را جایگزین حمایت کنیم تا شریک تجاری محصولات فناورانه باشیم.
نظر شما :